Сексът и градът от старо време

   Сексът и градът от старо време

Българския Бел епок

    Традициите не са това, което бяха. Макар този рекламен слоган на известна с качествения си вкус алкохолна напитка да съдържа в себе си тенденциите на модерното време, бунтарския дух, и да поставя знак за неравенство между миналото и настоящето, е важно да си отговорим на въпроса дали във всеки случай традициите трябва да се пренебрегват?

     В България публичните домове се появяват в десетилетията преди и след Освобождението в най-отворения за времето си град към Европа – Русе. Река Дунав носи по течението си много от техническите чудеса на ХIХ век за първи път тук. Бирена фабрика, железопътна линия за Ориент експрес, кинопрожекция, асансьор. А с тях понася и чужденците, които се отбиват в тази част на света главно по служба или търговия. Пътешественици, моряци, чиновници и търговци търсят разтуха за самотата и сексуалните си мераци, под светлината на русенските червени фенери, която едва ли биха намерили на друго място, поради строгите патриархални семейни отношения по тази географска честота. Един от историческите извори за Русе споменава името на управителя на вилаета Митхад паша, който внесъл първите жрици на любовта, между които имало и екзотични “африканянки”. Вероятно умният еврпеец, забулен под турското име Митхад, е целял да сложи под юргана на женските ласки политическите борби през Възраждането, но със сигурност е направил по-добър живота не само на чуждоземните пътници, а и на събуждащият се от робски сън български мъж, който прави опити да се откъсне от леглото на жена си, не само като размахва пущки и саби, а и като любовник. Появата на публичните домове е знак, че той все по - широко разтваря джоба си за удоволствия, натрупал първия си капитал, който му дава самочувствието на човек с широк кръгозор, плейбой и европеец.

      Управляващите мъже изразяват положително отношението си към проституцията като я легализират. Нормативните актове на местните старейшини дори уреждат градоустройството на публичните домове, които стават част от Бел епок архитектурата на града. Общинският съвет взема решение да закупи земя в края на града, за построяването на четири публични дома със средства от бюджета, а после активно се възползва от общественото благо. Въвежда се и  лекарски контрол върху здравето на дамите, които се преглеждат безплатно при двама лекари, назначени за тази цел, и всяка седмица посещават градската баня, минавайки по централните улици, докато възрожденският мачо, смучесйки доволно своя мустак, подбира новите си завоевания от къщите на платените ласки, в очакване на трепетни мигове и горещи преживявания. А в България вече процъфтява нов бизнес, който носи и стабилни приходи от налози на местната община.

      Обществото се променя и платения секс се появява, за да откликне на определена нужда. Необвързващата изневяра е напълно възможна в български вариант. В лицето на куртизантките с атрактивни имена като Леополда, София, Марица, наричани шансонетки, младите дами от градския елит и заможните фамилии, получават своите първи уроци по модерни танци и свободно поведение в обществото, а за новоизгрелите компаньонки леглото е най-лесния начин за задомяване със заможен ерген. Практика, стара колкото света.

       За българинът пътя към публичния дом е като пътя към Европа, такъв какъвто иска да бъде. Достъпен, евтин и удовлерворяващ, хващащ окото на чуждия инвеститор, който оставя с удоволствие парите си в страната му. Първите публични секс-институции на българска земя хармонизират родния нощен живот с живота на големите европейски градове, а славата за уменията на русенските куртизантки се разнася по всички краища на Континента.

       Традициите не са това, което са, но ако бяха, светът днес може би нямаше да бъде толкова объркан, в опитите да се превърне в глобално село. Миналото ни разкрива мъдрост и практичност. Където е текло, пак ще тече и нищо чудно съвсем скоро, в следващите няколко години, когато България вече е пълноправен член на ЕС, да съществуват легални публични домове като тези в Холандия например. Ползите ще са за цялото общество, историята вече го е доказала. А традицията не е нищо повече от опит, натрупан от множество повтарящи се действия, също като в секса, които се превръщат в начин на живот.

Автор: Петър Николов




{START_COUNTER}